Velkommen til å kikke rundt i Skaldskapet! Nettstedet her er ment å være en lagringsplass og referanseplattform for tekster innen ulike sjangere. Det vil bli presentert både alvor og skjemt, alt fra bønn til bannskap, noe lavmælt og fredsommelig, men også et og annet tennerskjærende og kanskje provoserende. Her er gammelt og nytt om hverandre, det er ingen sammenheng mellom publiseringsdato og når tekstene er skrevet. Noe av det er representativt for tanker jeg har ennå i dag, annet kan være idéer jeg har vendt meg noe bort fra. Slik håper jeg å få til en vidtfavnende samling av skriveriene mine, der både lys og skygge hører med.

søndag 18. oktober 2015

Høstvise

(Kategori: Dikt i bundet form)


Så stille og lett falt et høstløv mot jorda.
Det strøk seg så várt over svartkåpa di,
på skuldre som retter seg, trass alle orda
som naglet oss fast i ei sjelekald tid.

Jeg tar deg i handa, jeg vet hva du tenker
om alt som har vært og om det som kan bli,
men ingen skal lenger få lagt oss i lenker,
av de som vil hilse med pen-handa si.

Hvert øye som ser dømmer sviker fra trofast,
og høyest de snakker, som ikke vet svar.
Det løvet som falt måtte følge et vindkast
som bød det å slippe den greina som bar. 

Se rundt oss står trærne med halvnakne greiner
nå lyser det gjennom, litt mer dag for dag, 
men løvet blir jord over stubber og steiner,
her nede går vi. Og skal vokse - i lag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar