Velkommen til å kikke rundt i Skaldskapet! Nettstedet her er ment å være en lagringsplass og referanseplattform for tekster innen ulike sjangere. Det vil bli presentert både alvor og skjemt, alt fra bønn til bannskap, noe lavmælt og fredsommelig, men også et og annet tennerskjærende og kanskje provoserende. Her er gammelt og nytt om hverandre, det er ingen sammenheng mellom publiseringsdato og når tekstene er skrevet. Noe av det er representativt for tanker jeg har ennå i dag, annet kan være idéer jeg har vendt meg noe bort fra. Slik håper jeg å få til en vidtfavnende samling av skriveriene mine, der både lys og skygge hører med.

fredag 8. mai 2015

De frie bilder

Jeg Som Er. Jeg skapte alt.
En verden fylte jeg med ånd,
slik skulle du bli jordens salt.
Jeg viet oss med paktens bånd,
for dine øyne så min hånd
da skyggen min på Jorden falt.

I bildet mitt, og tatt av jord
- en tanke under stjernehvelv -
du fikk all verden, på mitt ord.
Til deg! - fløt livet som en elv,
men du lot gnisten fra meg selv
bli gold, som lyset i fra nord.


Slik alle som har elsket ser,
blir bilder skapt av lengslers mål,
men også tegnes det som skjer
når tanker nører kalde bål.
Da drikk din falske gledes skål,
for bildet lever mer og mer.

Ditt sanne lys kom først fra meg
og speilet en fortrolighet.
I bildet mitt jeg skapte deg.
Så skal det stå for evighet
du dømtes ei til kjærlighet
så du er fri. Men ikke jeg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar