Velkommen til å kikke rundt i Skaldskapet! Nettstedet her er ment å være en lagringsplass og referanseplattform for tekster innen ulike sjangere. Det vil bli presentert både alvor og skjemt, alt fra bønn til bannskap, noe lavmælt og fredsommelig, men også et og annet tennerskjærende og kanskje provoserende. Her er gammelt og nytt om hverandre, det er ingen sammenheng mellom publiseringsdato og når tekstene er skrevet. Noe av det er representativt for tanker jeg har ennå i dag, annet kan være idéer jeg har vendt meg noe bort fra. Slik håper jeg å få til en vidtfavnende samling av skriveriene mine, der både lys og skygge hører med.

torsdag 27. mars 2014

Himmelstorm

(Dikt / Lyrikk)


På Jorden gikk vi stolt, vi drømte
om byen fylt av liv og ånd,
for himmeltegn og stjerner dømte
all makten til vår egen hånd.

Lik Marduk, sa vi, vil vi være,
da blir vi kun vår egen norm.
Vår skapermakt blir oss til ære,
vi seirer i en himmelstorm.

Og ordet, sa vi, er vårt eget,
vår tanke fri fra vegg og laft.
Et tårn skal speile himmelsteget
lik Ishtars fryd for lenders kraft. 


Mor Eufrats livsblod, dynn og leire,
ga mørtel til en mektig mur.
Hver sfære ville vi beseire
med slaver, tatt fra Kish og Ur.

Vi mente det var vi som skapte

materie, tanke, ord og bud.
Vår dårskap seiret, og vi tapte,
vi skjendet selv vårt stolte skrud.

Der lå vårt tårn som stein i stabel,

og ingen kunne noe si,
for byen vår het kanskje Babel,

og himmelen var poesi.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar